KLEUR RIJKE STAD
Straatfotografie geeft een prachtig tijdsbeeld maar is op zichzelf natuurlijk niets nieuws meer. Mede ingegeven door de huidige tijd waarin veel kleine ondernemers en hun zaken die wel erg bepalend zijn voor de sfeer en uitstraling van een stadsbeeld het niet makkelijk hebben, wil ik juist deze groep prominent in beeld brengen. In hun bedrijfje of winkel maar ook in relatie tot het stad- en straatbeeld- en leven. Van het stripboeken winkeltje tot het intieme restaurantje, van de barbershop tot het antiekwinkeltje. Allemaal gerund door bevlogen, ondernemende en creatieve mensen met vakkennis die hun ziel en zaligheid stoppen in iets waar ze in geloven en waar ze heel veel van hun tijd en liefde insteken. In een bedrijfje met een unieke en eigen(zinnige) uitstraling. Dit project wordt mijn ode aan dat ondernemerschap. Het ondernemerschap dat het stads-en straatbeeld zo veelzijdig en kleurrijk maakt en een belangrijke sociale functie vervult
​
Elst, 2020

Nozems 6511 Barbershop & Mannenzaak en slijterij Schavuit & Co Nijmegen, Mickel Moors
Mickel Moors is eigenaar van drie bedrijfjes in Nijmegen, allen gehuisvest in hetzelfde pand. Zes jaar geleden begon hij met Nozems 6511 herenkapper en mannenzaak waar hij barbier klassieke stijl is in de haarstijl van de jaren 20 tot en met 60. In slijterij Schavuit en Co heeft hij onder meer een ruime voorraad rum, (Ierse) whisky en verschillende gins. Bierwinkel D’n Biervleghel dat in september open gaat, gaat op de oude Belgische bierschuurachtige tour, van pils tot veel speciaal bieren als Kloosterbier, Abdijbier en kelderbieren. Daarnaast organiseert Mickel regelmatig activiteiten waaronder bier proeverijen.
Mickel heeft voor hij zelfstandig ondernemer werd zo’n 25 jaar in loondienst gewerkt. Onder meer als manager binnen recyclingbedrijven. Na een hartinfarct moest het roer echter om. Mickel ging altijd naar Schorem in Rotterdam om geknipt te worden en dat vak trok hem wel aan. Zo ontstond het idee voor een eigen barbershop. De fijne kneepjes leerde hij van Paul Cox, barbier in Breukelen. Dat betekende een half jaar lang met twee knipmodellen in de auto elke woensdag richting het westen.
​
Ondernemen ziet Mickel gewoon als zijn werk maar nu doet hij het voor eigen risico en rekening. Het mooie vind hij dat je de dingen op je eigen manier kunt doen zoals jij dat wilt en voor ogen hebt en met leuke mensen daar omheen. Zijn plezier in het werk straalt af op mensen die daardoor bereid zijn iets met hem te doen of iets van hem te kopen. Of bijvoorbeeld in augustus met een gekke kerstmuts op te gaan zitten in het Thiemepark. Als het je als ondernemer goed gaat mag je alle eer opeisen en als het slecht gaat mag je op de blaren zitten. Zo ging veel in deze tijd van Corona op z’n kop. Met alles waar je als ondernemer rekening mee houdt binnen je bedrijf is dit soort zaken natuurlijk niet te voorzien of in te calculeren. Desondanks blijft hij ondernemer in hart want weer in loondienst werken ziet hij niet echt meer voor zich. Ook niet tijdens deze coronacrisis waarin de gedachte wel voorbij is gekomen maar dat zou dan puur functioneel overbruggen zijn geweest. Iets wat hem niet (meer) ligt.
Nieuwe Markt Nijmegen, 22 juli 2020



Kleding en lifestyle, Black & Blue- Shop Nijmegen, Barry van den Heuvel
Black & Blue-Shop is een winkel in het centrum van Nijmegen met Amerikaans georiënteerde kleding en lifestyle. Kwaliteitsproducten geïmporteerd uit Amerika, Japan en Europa. Geen vluchtige fashion maar achter de producten moet liefde, vakmanschap en een gedachte zitten, aldus winkeleigenaar Barry van den Heuvel. Tijdloze klassiekers die lang mee moeten gaan. Het bedrijf is 6 jaar geleden opgezet toen Barry en zijn collega Sjors (toentertijd beide werkzaam met voormalig gedetineerden) de vraag kregen of ze iets op wilden zetten in een oude loods. Het moest anders ondernemen dan 13 in een dozijn worden maar met een eigen verhaal en een eigen visie. Na 20 jaar hulpverlening was die vraag vlot beantwoord omdat beide heren wel aan iets anders toe waren. Al snel werden in een brainstormsessie beider passies, barbecue en denim, bij elkaar gevoegd en zo ontstond het idee voor Black & Blue. Na vier jaar gezamenlijk op de Hatertseweg te hebben gezeten verhuisde het winkelgedeelte waar Barry zich mee bezig houdt naar de Lange Hezelstraat. In dat pand worden ook leder reparaties gedaan door Bas van Eeuwijk. Het workshop, barbecue en catering deel heeft zich verder uitgebreid in de loods onder leiding van Sjors.
​
Barry is van huis uit geen ondernemer en voor hem is het ook duidelijk dat dit het product is waar zijn hart ligt en niet zozeer het ondernemerschap zelf. Het is dit of niks. En zoals hij zelf zegt; “Niet gehinderd door enige kennis heb ik de sprong in het diepe gewaagd, al lerend met vallen en opstaan begonnen en geen moment spijt gehad van de stap die ik samen met Sjors heb genomen.” Eigen ondernemer zijn betekent voor Barry dat je je eigen beslissingen kan nemen, nooit meer vrij bent, maar wel kan doen wat je raakt. Ondernemen vraagt geen negen tot vijf mentaliteit maar omdat hij werkt met producten waar zijn hart ligt is dat ook niet erg en is hij altijd bereid hard te werken en vragen te beantwoorden al is het midden in de nacht. Op deze manier verzamel je een groep toegewijde mensen om je heen, vrienden maar ook klanten. De minder leuke kanten van het ondernemerschap als administratie neemt hij daardoor op de koop toe.
“Denim is een lifestyle die mijn leven verrijkt heeft en me met veel mensen in contact heeft gebracht.”
Barry van de Heuvel, Lange Hezelstraat Nijmegen 27 augustus 2020